PENGENALAN
Guru memaikan peranan sebagai pembimbing, penyelaras atau
fasilitator. Peranan guru dalam menguruskan bilik darjah bukan sahaja tertumpu
pada pengurusan persekitaran pembelajaran yang kondusif, tetapi juga tentang
pengurusan pentaksiran dan juga menguruskan sumber maklumat murid. Pemahaman
bab 2 membolehkan kita sebagai guru menjadikan suatu panduan bagi melancarkan
tugasan harian guru.
PERSEKITARAN PEMBELAJARAN YANG KONDUSIF
1.
Persekitaran
pembelajaran yang kondusif ialah tempat murid dapat melibatkan diri, mengambil
bahagian dan menumpukan perhatian dalam pembelajaran.
2.
Persekitaran
yang sihat mendorong murid untuk minat belajar.
3.
Iklim
yang dapat memotivasikan murid merujuk kepada budaya yang dapat menwujudkan
motif dalam diri murid untuk bertindak ke arah mencapai matlamat pembelajaran.
Ia melibatkan :
Ø Pendekatan
pengajaran
Ø Corak komunikasi
Ø Kemahiran guru dalam
mengurus
Ø Kawalan murid dan
juga perlaksanaan aktiviti P&P
Ø Personality guru.
Persekitaran fizikal
Ø Suasana fizikal
boleh menyumbang kepada pembelajaran murid, kawalan kelas, hubungan murid
dengan guru dan murid dengan murid.
Ø Persekitaran selesa,
kemas, ceria mampu menyeronokkan pengalaman pembelajaran murid.
Persekitaran fizikal merujuk aspek berikut:
ü susunan dan reka
bentuk fizikal di dalam bilik darjah
ü sumber bahan
pembelajaran
ü ruang/sudut
pembelajaran
ü ruang pada dinding
ü pencahayaan,
pengudaraan dan perabot
ü kebersihan
Persekitaran psikososial
·
Suasana
selsa dan mesra
·
bebas
daripada ancaman bahaya fizikal
·
perasaan
diterima
·
sensitif
dan peka kepada perbezaan individu
·
suasana
yang meransang pembelajaran
·
mewujudkan
komunikasi terbuka dan menggalakkan perkongsian idea
·
menggalakkan
pembelajaran koperatif
·
peluang
yang sama untuk semua murid
Ciri-ciri komunikasi berkesan yang boleh ditunjukkan oleh
guru:
ü Penggunaan bahasa
yang sopan dan mudah difahami
ü Memberi perhatian
dan menghormati keputusan murid
ü Menjadi seorang
pendengar yang aktif
ü Menggunakan
pergerakan fizikal seperti tangan dan mimic muka secara berkesan
ü Bersemangat semasa
mengajar dan lontaran suara yang jelas
ü Memanggil murid
dengan namanya
ü Mempunyai kontek
mata apabila berbicara dengan murid.
Peraturan dan rutin bilik darjah
Peraturan dan rutin bilik darjah ialah kenyataan yang
memaklumkan tingkah laku yang boleh diterima di dalm bilik darjah
ü ayat peraturan mesti
ringkas dan jelas
ü peraturan yang
dibentuk seeloknya bermakna dan dipersetujui oleh murid di dalam bilik darjah
dan akan lebih berkesan jika guru membentuk peraturan bersama murid
ü hadkan bilangan
peraturan
ü peraturan adil dan
bertujuan membantu proses pembelajaran
ü selaras dengan
peraturan sekolah dan tidak bercanggah dengannya
PENGURUSAN PENTAKSIRAN DI DALAM BILIK DARJAH
o
DUA
PROSES
1. PENGUKURAN :
penggunaan alat untuk mengumpulkan nilai kuantitatif atau
maklumat pencapaian pembelajaran individu.
2. PENILAIAN :
proses membuat keputusan berdasarkan hasil daripada
pengukuran.
Pentaksiran yang berkesan ada dua ciri:-
o
kesahan
- sejauh mana alat yang digunakan untuk mengukur menepati tujuannya atau
mengukur perkara yang sepatutnya diukur
o
kebolehpercayaan
- merujuk kepada ketekalan ujian atau sejauh mana ujian yang sama dapat
memberikan keputusan yang sama jika ditadbir beberapa kali dalam masa yang
berbeza.
Dua bentuk pentaksiran
o
formatif
- sebelum dan semasa pengajaran. bertujuan mengesan kemajuan murid dan sejauh
mana objektif pengajaran tercapai
o
sumatif
- dilaksanakan hujung semester atau penggal untuk memperoleh pencapaian murid
dan bertujuan untuk pemberian gred dan sijil
o
Pentaksiran
yang efisien dapat meningkatkan motivasi serta pembelajaran murid. murid
terdorong untuk mmberikan perhatian dan berusaha lebih jika mereka tahu akan
dinilai.
o
Pentaksiran
yang tidak efisien boleh melemahkan semangat murid untuk belajar, menimbulkan
rasa tidak puas hati, kurang bermotivasi dan mungkin masalah tingkah laku.
Proses penyediaan ujian dan peperiksaan
o
kekerapan
ujian dalam satu penggal atau semester
o
tarikh
ujian dan peperiksaan
o
menggubal
soalan ujian
o
tempoh
masa setiap ujian
o
ujian
atau peperiksaan mesti adil dan seharusnya dibentuk berdasarkan pengetahuan
atau kemahiran yang telah diajar
o
soalan-soalan
ujian harus merangkumi tahap pemikiran selain daripada peringkat pengetahuan
o
bincang
dengan guru mata pelajaran lain
o
murid
dimaklumkan tentang ujian (membuat persediaan awal)
o
biasakan
murid dengan format ujian atau peperiksaan
Pentadbiran ujian atau peperiksaan (langkah-langkah)
o
sediakan
persekitaran selesa
o
benarkan
murid masuk awal ke kelas dan mengambil tempat duduk masing-masing
o
murid
seharusnya sudah bersedia 10 minit lebih awal. masa 10 minit digunakan untuk
memberikan arahan atau peraturan
o
mencatat
kehadiran murid semasa ujian/peperiksaan
o
pen
tadbiran ujian dan peperiksaan mempunyai kesan ke atas sikap murid
PENGURUSAN SUMBER MAKLUMAT MURID
Ibu bapa perlu menisi BORANG MAKLUMAT MURID ia bertujuan
untuk membantu pihak sekolah dalm pengurusan berkaitan hal ehwal murid.
ü maklumat ibu bapa/penjaga
ü tanggungan ibu bapa/penjaga
ü maklumat murid
ü maklumat bantuan yang diterima murid
ü penyimpanan data peribadi murid
kad rekod persekolahan murid sekolah rendah 001R
ü buku rekod guru
kelas
ü buku laporan
ü buku kedatangan
murid
No comments:
Post a Comment