-->
❤❤ Tadika Dr Deesyah ❤❤

❤❤SELAMAT DATANG KE BLOG TADIKA DR DEESYAH ❤❤

  • ░▒ Home ░▒
  • MENGENAI KAMI
  • HUBUNGI KAMI
  • AKTIVITI
  • BAHAN BANTU MENGAJAR
  • KEMUDAHAN
  • STAF TADIKA DR DEESYAH
  • MAKANAN
  • KURIKULUM
  • YURAN
Selamat Datang Ke blog PRASEKOLAH DR DEESYAH.Kami menyediakan Pendidikan Prasekolah untuk kanak-kanak berumur 5-6 tahun, dengan menawarkan sistem pendidikan yang menggabungkan Kurikulum Prasekolah Kebangsaan dan kurikulum kami sendiri iaitu Kurikulum Bersepadu Dr Deesyah yang menekankan amalan Islami di dalam kehidupan seharian. Kami juga menawarkan 2 aliran, iaitu aliran Bahasa Melayu(Tadika Dr Deesyah) dan aliran Bahasa Ingggeris (Dr Deesyah Preschool). Anak-anak anda akan mendapat pengalaman yang menggembirakan bersama kami melalui pendekatan ‘belajar melalui bermain’. Sila tinggalkan komen sebelum bersurai.

Wednesday, March 13, 2013

HUBUNGAN GURU DENGAN MURID


PENGENALAN

• hubungan guru murid mempengaruhi perkembangan dan prestasi pembelajaran murid
• hubungan yang positif antara guru - murid boleh meningkatkan komunikasi yang berkesan antara kedua-dua belah pihak

MEMBINA HUBUNGAN GURU - MURID

• komunikasi yang berkesan perlu antara guru - murid untuk sama-sama mencapai objektif p&p
• guru perlu sentiasa mengwasi murid-murid dan peka terhadap kesukaran yang dihadapi mereka
• guru perlu memahami masalah yang dihadapi murid
• komunikasi yang berkesan akan meningkatkan prestasi murid
• guru yang menghormati dan peka dengan murid tetapi dalam masa yang sama tegas dan menetapkan batas-batas tertentu akan dihormati oleh murid
• mewujudkan suasana demokratik dalam bilik darjah
• guru dan murid bersama-sama berkongsi tanggungjawab di dalam bilik darjah

Kepentingan membina hubungan guru - murid

a. Kepada guru
• menaikkan motivasi dan semangat guru
• murid lebih senang dikawal
• memberi kesan yang baik kepada pengajaran guru
• menaikkan imej guru
b. Kepada murid
• murid lebih minat belajar
• murid lebih memberikan kerjasama kepada guru
• meningkatkan pencapaian akademik murid
• murid lebih bermotivasi untuk belajar

Faktor-faktor yang mempengaruhi hubungan guru - murid

• penampilan dan bahasa badan guru
• menunjukkan contoh teladan yang baik
• persekitaran pembelajaran di dalam bilik darjah

Strategi membina hubungan positif guru - murid

• ingat nama murid dan panggil murid dengan nama masing-masing
• menanamkan semangat cintakan kelas/ bilik darjah
• agihkan tanggungjawab bersama
• tetapkan jangkaan yang realistik
• tunjukkan keprihatinan
• masukkan unsur kecindan dalam komunikasi

Amalan budaya penyayang

i. Hormat
ii. Autentik
iii. Keprihatinan integriti emosi
iv. Menggalakkan integriti emosi dalam kalangan murid
v. Strategi mengamalkan budaya penyayang
- menerapkan elemen mengambil berat
- membina semangat kekitaan dan kepunyaan dalam bilik darjah
- hormat menghormati
- guru komited dengan usaha mewujudkan budaya penyayang dalam kalangan pelajar

Dinamika bilik darjah

Dinamika bilik darjah ialah apabila sesuatu kumpulan rakan sebaya berupaya menggerakkan ahli-ahlinya bertindak mengikut matlamat yang sama, terbahagi kepada :
• Dinamika kumpulan - boleh dikenal pasti memalui kajian sosiometri
• Kajian sosiometri - membantu guru melihat pola persahabatan/kumpulan dalam bilik darjah
• Penularan - ciri-ciri atau tingkah laku ahli kumpulan dinamika yang diikuti dan mempunyai pengaruh kepada ahli kumpulan yang lain

Faktor- faktor yang membentuk dinamika kumpulan
• jantina
• agam/bangsa
• status sosioekonomi

Peranan guru dalam dinamika kumpulan
• kanal pasti bentuk dinamika
• perhatian kepada murid yang tersingkir
• guakan kuasa penularan
• bimbing kumpulan membentuk ciri-ciri yang diingini
• guru sebagai ketua dinamika bilik darjah
Posted by Unknown at 5:33 PM
Email ThisBlogThis!Share to XShare to FacebookShare to Pinterest

No comments:

Post a Comment

Newer Post Older Post Home
Subscribe to: Post Comments (Atom)

❤ INFO TERKINI ❤

Pembukaan Rangkaian Tadika Amal ke-7 pada sesi persekolahan 2016 beralamat di No.11,Lorong AU1C/3G, Taman Keramat Permai, 54200 Kuala Lumpur (Tadika & Transit)

Powered By Blogger

❤ PRASEKOLAH DR DEESYAH❤

❤ PRASEKOLAH DR DEESYAH❤

ツ Tadika Dr. Deesyah. Bertempat di No.11,Lorong AU1C/3G, Taman Keramat Permai, 54200 Kuala Lumpur (Tadika & Transit). TADIKA DR DEESYAH. ツ

Pengurus Tadika Dr Deesyah

Pengurus Tadika Dr Deesyah

♫♫ Cikgu Syafiqah ♫♫

PENGURUS TADIKA DR DEESYAH

PENGURUS TADIKA DR DEESYAH

♫♫ Dr Deeyana ♫♫

❤ credit to :) ❤



Click Click!!

❤ Ruang Diskusi ❤

❤ FOLLOW Mereka ❤

  • ATOL HAZIQAH ღ
  • HASNA ANISAH AMAR ღ
  • IZZAD LIYANA ARIFF ღ
  • JOWI SHUNG TIKAH ღ
  • LILY PIKAH SYU ღ
  • NAIM AWING ASHRUL ღ
  • NIZA PIPAH NURIATI ღ
  • SCHASCHA MYRA AINEE ღ
  • WAAN AYU TASHA ღ
  • YUYU ANIDAH ღ

❤ Raja KOMEN ❤




❤ Selamat Datang ❤




TADIKA DR DEESYAH

  • Membina asas membaca Al-Quran.
  • Melatih hafazan surah-surah Al-Quran.
  • Melatih kemahiran menulis dan membaca jawi.
  • Membiasakan murid amalan berwudhuk, solat, doa serta adab-adab Islami.
  • Melatih murid-murid menutup aurat.
  • Membina asas akademik yang mantap untuk pembelajaran sepanjang hayat.
  • Menyediakan pendidik yang komited, terlatih dan berpengalaman

DR DEESYAH PRESCHOOL

  • A WHOLESOME INTGRATED CURRICULUM
  • ENGLISH MEDIUM OF COMMUNICATION
  • A STRONG ISLAMIC FOUNDATION
  • A TEAM OF TRAINED, DEDICATED TEACHERS
  • A CONDUCIVE AND CHEERFUL ENVIRONMENT

❤❤ Kesayangan ❤❤

❤ Beg Sekolah ❤

  • ►  2015 (17)
    • ►  August (17)
      • ►  Aug 20 (3)
      • ►  Aug 19 (7)
      • ►  Aug 18 (7)
  • ▼  2013 (14)
    • ▼  March (14)
      • ►  Mar 18 (1)
      • ►  Mar 17 (2)
      • ▼  Mar 13 (5)
        • KONSEP DISIPLIN BILIK DARJAH
        • HUBUNGAN GURU DENGAN MURID
        • PERANAN GURU DALAM PENGURUSAN BILIK DARJAH
        • KONSEP PENGURUSAN BILIK DARJAH (2)
        • PERATURAN BILIK DARJAH
      • ►  Mar 11 (2)
      • ►  Mar 05 (4)

❤❤ BLOG Walking ❤❤

❤❤ Peti Ais ❤❤

nescafe ais. Powered by Blogger.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...